Zadbaj o wizerunek swojej firmy – oto kilka ciekawych elementów systemu identyfikacji wizualnej!
Rozpoznawalność marki można budować na kilka sposobów – na przykład pozycjonując firmową stronę w sieci, sponsorując ciekawe inicjatywy lub drużyny sportowe czy też biorąc udział w targach biznesowych. Dziś jednak chcielibyśmy wspomnieć o nieco bardziej przyziemnym, lecz równie ważnym aspekcie budowania rozpoznawalności marki – czyli o tworzeniu systemu identyfikacji wizualnej firmy. Czym właściwie jest firmowy system identyfikacji wizualnej i w jaki sposób go opracować? Zapraszamy do lektury!
Identyfikacja wizualna firmy – na czym to polega?
Czym właściwie jest wspomniany system identyfikacji wizualnej? Każda firma powinna mieć swoje wizualne znaki rozpoznawcze – to między innymi logo, oraz konkretnie sprecyzowane kolory, którymi posługuje się na materiałach firmowych takich jak ulotki, wizytówki, rabatowe lub pracownicze karty magnetyczne czy na przykład firmowa strona internetowa. Odcienie tych kolorów powinny być konkretnie sprecyzowane w zgodzie z paletą RGB lub CMYK, dzięki temu ich odcień po wydruku będzie taki sam, niezależnie od tego, w jakiej firmie zewnętrznej złożymy zamówienie. Kod CMYK i RGB będzie instrukcją dla grafików przy przygotowywaniu jakichkolwiek materiałów reklamowych.
Podstawowe elementy systemu identyfikacji wizualnej firmy
Jakie są podstawowe elementy firmowego systemu identyfikacji wizualnej? To zależy od branży, jednak za takie elementy można uznać wszystkie przedmioty, bezpośrednio związane z firmą – zasada jest prosta, chodzi o to, aby osoba widząca dany przedmiot lub kolor, kojarzyła go bezpośrednio z naszą marką. Jeżeli więc na przykład nasza firma prezentuje bądź sprzedaje vouchery i karty rabatowe, to zakup drukarki kart plastikowych jest doskonałym pomysłem – karty te zadrukuj firmowymi kolorami i umieść na nich swoje logo. W praktyce zakup drukarki i zadrukowywanie kart na własną rękę jest opcją o wiele tańszą niż ciągłe zamawianie ich w drukarni. Oczywiście, inaczej sprawa wygląda w przypadku firmowej odzieży – jej przecież nie uszyjemy na własną rękę. Zadbajmy jednak o to, aby jej kolorystyka była taka sama jak kolorystyka loga, kart rabatowych i innych elementów identyfikacji wizualnej naszej firmy. Podobnie sprawa wygląda w przypadku wszelkich innych przedmiotów związanych z firmą – chodzi o bezkompromisową spójność kolorystyki. Pomyśl o firmach znanych na całym świecie – nie bez powodu kolor biały i czerwony kojarzą się z konkretnym napojem, a różu z bielą ze znanymi wszystkim tanimi liniami lotniczymi. Również nie bez powodu, kilka kolorowych literek kojarzy się nam z najbardziej znaną przeglądarką internetową. To efekt wieloletnich działań speców od marketingu, z których zdecydowanie warto brać przykład!